Friday 6 May 2011

Form 4 - Chapter 1 Understanding Inertia

DEFINITION
The tendency of the object to resist changes to its state of motion is described as Inertia.
Kecenderungan sesuatu objek untuk menentang perubahan terhadap keadaan asalnya dipanggil Inersia.

Newton's First Law (also known as Law of Inertia) explained by Sir Isaac Newton stated that
“Every object continues in its state of rest or uniform speed in a straight line unless acted upon by an external force”.
 Newton's First Law (juga dikenali sebagai Undang-undang Inersia) yang diterangkan oleh Sir Isaac Newton menyatakan bahawa " Setiap objek sentiasa berada dalam keadaan pegun atau berhalaju malar yang bergerak dalam satu garisan lurus kecuali apabila dikenakan daya luaran yang bertindak keatasnya"

Concept Map Of Inertia

 
Situations involving Inertia
Situasi berkenaan Inersia.

1.  To get tomato sauce out of its bottle.
     Untuk mengeluarkan sos tomato dari botol.

When the bottle is moved quickly towards the frying pan, tomato sauce continues to move in the same direction even when the bottle is quickly moved in the opposite direction. Hence, it gets out of the bottle more easily then waiting for it to drip down slowly.
Apabila botol digoncangkan dengan cepat ke arah kuali, sos tomato akan bergerak pada arah yang sama (ke arah kuali) begitu juga apabila botol bergerak pada arah bertentangan (sos itu tetap bergerak ke arah kuali). Oleh kerana itu, sos itu akan keluar dari botol lebih mudah daripada menunggu sos itu keluar dengan sendiri secara perlahan.

2. To tightens the hammerhead.
    Mengetatkan kepala tukul.

 
By slamming the hammer, the downward motion and sudden stopping of the hammer tighten the hammerhead. The hammerhead resists change and continues to move downward when the hammer is suddenly stopped. 
Dengan mengetuk (dari belakang penukul), gerakan ke bawah dan diberhentikan secara tiba-tiba akan mengetatkan kepala penukul. Kepala penukul akan menentang gerakan dan tetap bergerak ke bawah apabila penukul diberhentikan secara tiba-tiba. 

3. Dog dry themself

 
By shaking its body, the dog moves its body in one direction and then in another direction quickly. Water droplets continue to move in the same direction even when the dogs quickly moves its body in a different direction. Hence, the water droplets are sprinkled away from the dog's body.
Dengan mengoncangkan badannya, anjing menggerakkan badannya pada suatu arah dan kemudiannya bertukar pada arah yang lain. Titisan air akan bergerak pada arah yang sama dengan gerakan awal dan begitu juga apabila anjing itu mengoncangkan badannya pada arah yang bertentangan. Oleh kerana itu, titisan air akan memercik keluar dari badan anjing.

Exercise : Find another examples of the useful effects of inertia in our lives.
Latihan  : Cari contoh-contoh lain kegunaan kesan inersia dalam kehidupan kita.     

 Relationship between mass and inertia?


 Mass is directly proportional to inertia.
  Jisim adalah berkadar langsung dengan Inersia.

Bigger mass, bigger inertia.
Semakin besar jisim, semakin besar inersia.


Smaller mass, smaller inertia.
Semakin kecil jisim, semakin kecil inertia.



    

No comments:

Post a Comment